Серік Мұқышұлы: Мен таңдаған жол–деректі фото
– Сіз түсірген суреттердің көпшілігі қазақ халқының ұмыт болып бара жатқан этнографиялық өмірімен тығыз байланысты. Өзіңіз туып-өскен Алтай аймағындағы қазақтар тіршілігін суреттейсіз. Халық та сізді осы қырыңыздан жақсы таныды. Ал осы «фотоөнер» деп аталатын құдіретті өнерге қалай келдіңіз. Бұл балалық арман ба, әлде жүре келе пайда болған қабілет пе?!
– Осыдан жиырма үш жыл бұрын Қытайдың Алтай өлкесінде қолында фотоаппараты бар қазақтар жоқ болатын. Бірақ ішкі аймақтан келетін қытай фотографтарының көптігі соншалық, біздің өңірге жиі-жиі бас сұғатын. Бір жолы, жайлаудағы ауылға кетіп бара жатқанда, жиырма шақты қытай қазақтарды билетіп, фотоға түсіріп жатыр екен. Бір айдан кейін осы сәт бейнеленген суретті басылымдардан көріп қалдым. Газетті ашып, суретке берілген анықтаманы қарасам – «ұйғырдың биі» деп жазылыпты. Осыны көргенде, қазақ фотограф болмайынша, басқа ұлт – біздің ұлтты дұрыс насихаттай алмайды, өнерімізбен мәдениетімізді талан-таражға түсіреді деген ой туындады. Дәл осы көзқарастан кейін, «фотоаппарат алу керек» деген ұлттық намыс пайда болды. Міне, сол кезден бастап қолыма фотоаппарат алып, ұлтымызды насихаттау үшін ерінбей еңбек етуге бел будым. Әрине, бұл ауыр, әрі қызықты өнер. Осының барысында көптеген өнер үйрендім. Қазірге дейін осы жолдан шегінбей, қытайдағы «қазақ фотографы» деген атты жалғастырып келемін. Аллаға шүкір, мақсаттарым өз қарқынымен іске асып келеді.
– Кез келген фотографтың жаны сүйетін тақырыбы болады. Сіз қай тақырыпта фотосурет түсіресіз?
– Бұл сұрақты өте дұрыс қойдыңыз. Фото түсіру – құдіретті өнер. Алғашында фотоаппартты қолға алғанда, әрқандай көркем сұлулыққа ұрынып тұрасың. Дүниедегі барлық сұлулықты фотоаппаратқа тартқың келеді. Бар нәрсеге елден ерекше ие болғың келіп тұрады. Фотоөнердің қиындығы мен қызығы да сонда. Біраз уақыт өткеннен кейін өте көркем нәрселер табылмайды. Елдің барлығы іздейді, соған таласады, сосын олардан асуың керек, бірақ оның бәрінен аса алмайсың. Менің алғашқы 10 жылға жуық уақытым көз сүріндіретін тамаша суреттер түсіруге арналды. Ал кейінгі 10 жылда фотоаппаратты – ұлт мәселесіне бағыттадым. Қытайдағы қазақ ұлтының тағдыры менің деректі фото бағытындағы үлкен жұмысыма айналды. Қазіргі Қытайдағы қазақтардың 30-40%-ы көші-қон дәстүрімен келе жатыр. Бұл кісілердің тағдырын тек біз қазақ қана білеміз. Олардың көші-қонында қандай өмір болады, көңіл күйлері қалай, бала-шағасы, өмірі, тұрмысы қалай?! Мұны басқа ұлттар біле бермейді. Оған ешкім де үлкен мән бермейді. Бірақ мен осыған қатты назар аударғым келді. Ұлтымның осы дәстүрі келешекте жоғалып кетуі мүмкін. Қазағымның осы көші-қон өмірін, мәдениетін бұзылмаған қалпында сақтау, соның соңына түсу, оны көпшілікке фотоөнері арқылы жеткізу – парызым, әрі борышым, міндетім. Оны әрі қарай жалғастыру да үлкен мақсатым. Біздің Алтай аймағында сақталып қалған салт-дәстүріміз өшкенше, қолымнан шамам келгенше, осы деректі фотоөнер бағытындағы ұлттық парызымды сөзсіз жалғастырамын.
– Мықты фотограф болу үшін не істеу керек? Қандай қағидалар бар?
– Фотограф болу үшін, әрине, қағидалар көп. Менің ойымша, мықты фотограф болу үшін ең үлкен нәрсе – рух мықты болу керек! Фотографияның көркем, техникалық, деректі фото секілді жанрлары бар. Осының ішінде мен таңдаған жол – деректі фото. Өміршеңдігі ең жоғары, өмір бойы жалықпайтын, әрі қарай жалғастыра беретін – жанр осы. Бұдан әрі қарай мәңгі жол таба бересің. Өйткені ұлт тағдыры – дүние тағдыры. Тек қана осы жанр – әрі қарай жетелей береді. Басқа жанрлар дәл осындай өміршеңдікке жетпейді. Бұл, міне, қағида! Негізі, фотоөнері – алу, сызба өнері – қосу. Фотографияда шынайы дүние болуы міндетті, оған қосуға болмайды. Осы қағиданы да ұстану керек.
– Сіз беделді фотограф бола отырып, шәкірт тәрбиелеу жұмысына да тер төгіп келесіз. Әрі тегін дәрістер оқып тұрасыз. Шәкірттеріңіз турасында аз-кем тоқталсаңыз?
– Бұл өз алдына бөлек әңгіме. 2006 жылы Қытайдағы біз тұратын Шыңжанның орталық қаласы Үрімшіде ең ірі әдеби-көркемөнершілердің құрылтайы болды. Соған ұсыныспен қатысып қайттым. Бұл жерде екі оқиға өте қатты әсер етті. Бірі – үлкен тәжірибелі қытай фотографтарымен кездесу болды, екіншісі – әрі қарай өзімді шыңдай беруге және шәкірт тәрбиелеуге себеп болған бір нәрсе, сол құрылтайда Қытайда тұратын 1,5 миллионнан астам қазақтың Шыңжан фотографтарының мүшелігінде тек қана алтау ғана екенін жариялағанда, сол жерде басымды көтере алмадым, намыстандым. Басқа ұлт өкілдерінің алдында ұялдым.
Сол күні «Қазақ фотограф» деген есім, бар ма, жоқ па?!» өзіме сұрақ қойдым. Содан бастап бұл ой маған маза бермеді. Расымен де, бұл қазақ фотоөнермен айналысқысы келмей ме? Бұлардың бойында ондай қасиет жоқ па?! « – Жоқ, олай бола қоймас» деген үмітпен, әрбір ретте фотошығармашылық сапарға шыққан сәтте ойым екеу болды. Бір ойым – еркін шығармашылықта, екіншісі – қасымызда жүретін қазақы бауырларымыздың фотоға қызығатыны бар ма екен деген ой. Жүрген жерімнің барлығынан, екіден, бірден іріктеп отырдым. Олар да өте қуанды. Мен де шексіз қуанышымды жасыра алмадым. Содан бері қарай, міне, он жылдың жүзі болды. Менен 40 шақты шәкірт шықты.
Қазіргі уақытта, Қытайдағы қазақтардың ішінде фотоөнеріне қызығатын, осымен айналысатын кісілердің саны – 70-ке жетті. Осының 50-ге жуығы біздің Алтай аймағында тұрады. Осылардың көпшілігінің фотоөнерде тік тұрып кетуіне тікелей әсер еткеніме қуаныштымын. Сол жігіттермен әңгімелесіп отырып: «Кезінде біз ұстаздардың артынан қуып жүріп үйренуші едік, ол үйретпесе, жалынып жүріп үйренуші едік, қазіргі кезде біз сендерді қуып жүріп үйрететін болдық» деп айтып қоямыз. Расында, жігіттеріміз бақытты. Біз жиырма жыл бойы жапа шегіп, машақатты, қаншама қиындықтарды көріп, түйген түйінімізді екі-ақ күнде үйретіп бере салатын сендер неткен бақытты едіңдер деп оларға тамсанам. Аллаға шүкір, жігіттеріміз жетіліп, өсіп келе жатыр. Міне, алды Қазақстанға келіп, өткен 2015 жылы «Фотоөнер» қоғамдық бірлестігі өткізген үздік фотошебері атанып, басты жүлдені жеңіп алды. Одан кейінгі қазақстандық фотобайқауларға қатысып жатыр. Осының бәрі енді біздің жігіттердің жетісітіктері деп ойлаймын.
– Көріністі дұрыс түсіру, сурет арқылы ой салу мәселесіне тоқталсақ…
– Әдеби шығармада да, фотосуретте де бір мәселе бар. Ол оның жалғыз – ойға бағытталуы. Бір мақала жазса – айтқан ойы шашыраңқы, оқиғалары түсініксіз, тарам-тарам болып келетін болса, оны редакция сол кезде-ақ, жаратпай тастайды. Ал бір ой жақсы суреттейді, мақаланы оқып шыққанда жаның сүйсінеді. Біздің фото да дәл сондай. Ең әуелі – дұрыс, әрі жалғыз идея болуы керек. Суретте тек бір ғана мазмұн болуы қажет. Екі мазмұн таласса, қайсысының сөйлеп тұрғаны белгісіз болады. Композиция дейміз, сөзсіз ол шын мәнсінде, автордың ойы. Сен көріністі қай жерінен пішіп алғың келеді, ол да автордың ойы. Ең маңыздысы, фотосурет таза болуы керек. Көрген кісіге, фотоаппаратты, фотоөнерді түсінсін, түсінбесін, бір қараған кезде ұғынықты болуы керек. Біздің қазақ айтады: «сурет те сөйлейді» деп. Суретіңіз – сөйлеу керек. Тек сонда ғана автордың ойы шешіледі. Мұнда айтылатын үш нәрсе: ең алдымен жақсы бір тақырыпты, нысанды көру керек, екінші соны дұрыстап түсіре алу керек, үшінші сол түсірген суретіңде ой арқылы халыққа соны жеткізу керек. Сосын халық сенің ойыңдағыдай айтып бере алса, мақсат орындалғандығы. Егер халық түсіне алмаса, фотографтың дұрыс жеткізе алмағандығы.
– Фотоөнерінен табыс табуға бола ма?
– Болады десек те, болмайды десек те, қате емес. Өйткені осы сұраққа өзім мысалмын. Шыны керек, осы өнерде жиырма үш жылдан жылдан бері жүрмін. Оның соңғы үш жылда ғана табыс таптым. Тек қалтадан ақша шығады, қайтып кірмейді. Сол үш жылда кейбір фотобайқауларға қатысып, ақшалай сыйлықтар иегері атандым. Ал біздің ішкі Қытай жақта мұны табыс көзі ретінде пайдаланатын фотографтар бар. Олар мұны арнайы ақша табудың кәсібі етеді. Әрине, оны істегісі келсе де, фотографтың қолынан келеді. Демек, осы кезде фотоөнерді әлеуметтік желілерде, қоғамда, мемлекет тарапында, әлемдік деңгейде қажет етеді.
– Кейбір азаматтар «бір үйге бір өнер адамы да жетеді» дейді. Бұл тұрғыда не дейсіз?
– Мен бұл пікірге қарсымын. Үйрету керек. Өзім ұзақ жылдар бойы жинап-теріп, үйреніп, түйіп-түсінгенімді балаларыма үйреткім келеді. Бірақ қазіргі кезде бір өнерді бір адамға жүктеп беру қателік болып жатыр. Сол адам, сол бала өнерді өзі табиғи түрде қабылдау керек. Табиғи түрде қабылдамаса, оны зорлықпен үйретуге еш болмайды. Екі қызым бар, бірақ олардың таңдағаны бұл өнер емес! Бірақ бұған іштей елжіреймін. Біздің ұжымда 70-тей шәкіртім бар. Шамам жеткенше, соларға үйретіп жатырмын.
– Әлемнің қандай мықты фотографтарын атай аласыз?
– Мен адам аттарына шорқақпын. Алғаш деректі фотомен айналысқанда, француз фотографының (аты есімде сақталмапты) деректі фотоға арнаған фотоальбомына қатты қызығып, осы өнердегі шығармашылығына тәнті болдым. Ол кісіні өте қатты қадірлеймін. Енді бірі – Қытайда 2015 жылдың күзінде фотографтардың үлкен көрмесі өтті. Көрмеге арнайы шақырумен қатысып қайттым. Шығармаларым да қойылды. Сол жерде National Geographic журналының әйгілі фотографы, жапондық Михайл Ямашита мырзамен таныстым. Ол кісіні сырттай бұрыннан танитынмын. Әсіресе, кәсіби фотожурналдардың мұқабасында портреті жарияланып тұратын. Бір кездері ол Қытайдағы фотографтардың конференциясында: «Мен Қытайға келгенде ең керемет табиғат өңірлеріне барсам, суретке түсірсем деп армандайтынмын. Бір жолы қытайлық басылымның мұқабасынан өте керемет табиғат суретін тамашаладым. Ол Қытайдың Сычуань деген өлкесінің бір саяхат ауданы екен. Армандап, сол мекенге барып қайттым. Бірақ дәл журналдағыдай табиғатты ол жерден таба алмадым. Содан қытай фотографтарынан қатты көңілім қалды. Сіздер осы деңгейде, осы сәулемен, осы білімдеріңізбен, мемлекеттеріңізден есік аттап шыға алмайсыздар. Біздің журнал тек жанды, шынайы, деректі фотолар өлшемімен ғана қарайды. Оған еш уақытта жасандылық қажет болмайды» деп өкпе-назын айтқан еді.
Жасанды сурет, еш уақытта кітапқа жарияланбауы керек. Оның тек өз орны бар. Қажет еткен кісі, сатып алып, өз үйіне іледі. Оны еш уақытта әлеуметтік орындардағы басылымдарға шығаруға болмайды. Дәл солай ұрысқан болатын. Содан кейін мен Михайл Ямашита мырзаның осы сөзін ерекше құрмет санаймын. Ол «табиғи жарықпен түсіру керек, жасандылық жасамау керек» деген. Осы кісімен жолығып, сұхбаттасам деп армандап, өзіме ұстаз тұтып жүретінмін. Ойламаған жерден жоғарыда айтқан әлгі 30 мемлекеттің фотографтарының басын қосқан көрмеде жолықтырып қалдым. Еркін әңгімелесіп, ол кісінің бұрынырақта айтқан әңгімесін өзіне айтып бердім. Ол кісі менің айтқандарыма разы болды. Менің суреттерімді көрмеден көріп: «Сенің бұл таңдаған жолың фотографиядағы – өрлеу жолы. Бұл жолды таңдайтындар көп емес. Еш уақытта жолыңнан тайма» деген еді. Сол сөзі мені біразға дейін ерекше рухтандырып, биіктетіп тастады.
– Қазақ фотографтарына тілегіңіз…
– Қытайда менің жүрегімді тулатып, желпіндіріп жүретін бір мәселе – «қазақ фотограф» деген есім аталғанда ұйқым келмейді. Сөзсіз, бұл өнерді қазақтар да дамыту керек. Біздің қытайда бұл өнерде бізден озық екі ұлт тұр. Бірі – ұйғыр ұлты. Біздің Шыңжанда 10 миллионға жуық ұйғыр ұлты бар. Бұлардың фотографтары мемлекет деңгейінде жоғары бағаланады. Ал қытайлардың деңгейі халықаралық деңгейге жеткен. Біз солардың соңынан қалмауымыз керек. Ертеңгі күні олардың қатарына қосылуымыз керек. Аз ғана жылғы жетістіктерге қарасақ, біз ұйғыр ұлтына аздап жетіп қалдық.
Қазақстанға келген кезде, Асылхан Әбдірайым екеуіміздің айтатын тақырыбымыз осы мәселе. Қазақ фотографының ертеңі қандай болмақ? Оған қандай әдіс-амал қолдану керек? Қандай еңбек ету керек? Екеуміздің ойымыз ойламаған жерден 2014 жылы бір жерден шыққан. Қазірге дейін Асылханмен ортақ әңгімеміз, талқылайтын жұмысымыз осы. Ендігі мәселе қазақ фотографтарының деңгейін халықаралық дәрежеге көтеру. Сонда ғана арманымыз орындалады деп ойлаймын!
Сұхбаттасқан Досжан БАЛАБЕКҰЛЫ